- De Russische automaker Sollers krijgt een golf van kritiek over zich heen, vanwege klachten dat militaire voertuigen uit elkaar vallen bij de frontlinie in Oekraïne.
- Er zijn veel problemen met lekkende onderdelen en haperende motoren.
- Sollers verwijst naar westerse sancties die het bedrijf hebben genoopt andere toeleveranciers van onderdelen in te schakelen.
- Lees ook: Zo kan Saudi-Arabië de economie van Rusland in een crisis storten
Een Russisch autobedrijf dat SUV’s en pick-up trucks levert aan de Russische troepen in Oekraïne wijst op westerse sancties, naar aanleiding van kritiek dat zijn voertuigen in slechte staat worden afgeleverd bij het Russische leger.
Sollers, dat onder meer eigenaar is van automerk Ulyanovsk Automobile Plan (UAZ), gaf deze week tegenover de lokale krant Gazeta.RU aan dat zijn dochteronderneming in 2022 belangrijke leveranciers was kwijtgeraakt door de “sanctiebeperkingen”. Om de productielijnen in stand te houden is UAZ in de “kortst mogelijke tijd” overgestapt op andere leveranciers van onderdelen, aldus Sollers.
De verklaring van het bedrijf komt op het moment dat Dmitry Rogozin, ooit een vooraanstaande Russische functionaris, maandenlang herhaaldelijk kritiek heeft geleverd op de kwaliteit van UAZ-voertuigen die aan Russische troepen zijn geleverd.
Rogozin was hoofd van de Russische ruimtevaartorganisatie Roscosmos, totdat hij in juli 2022 werd ontslagen. Hij kreeg daarna geen belangrijke functie meer en profileerde zich als vrijwillige leider bij de frontlinie in Oekraïne.
Voordat Rogozin bij Roscosmos werkte, was hij onder meer ambassadeur van Rusland bij de NAVO en vicepremier die toezicht hield op de defensieproductie.
Hij klaagt al over UAZ-voertuigen sinds juli, toen Rogozin op zijn openbare Telegram-kanaal schreef dat ze in schijnbaar gloednieuwe staat aankwamen, maar constant olielekkages vertoonden, “wankele” onderdelen hadden en dat de motoren het begaven na ongeveer 4.800 kilometer gebruik.
Voertuigen van UAZ in slechte staat afgeleverd bij Russisch leger in Oekraïne
Rogozin vertelde dat hij zag hoe een Patriot SUV van UAZ het 's nachts begaf op ongeveer drie kilometer afstand van de gevechtslinies, waardoor Russische soldaten naar een nabijgelegen bos moesten vluchten. Ze keerden terug met een reparatiekit, terwijl Oekraïense verkenningsdrones toekeken. “Dit spreekt boekdelen over de beroerde kwaliteit van de assemblage, de onderdelen en componenten”, schreef Rogozin.
In september berichtte hij dat zijn UAZ-voertuig defect was geraakt door een lek bij het reservoir van de stuurbekrachtigingsvloeistof, waardoor hij een tweede pick-up moest laten komen. Vervolgens brak de versnellingspook van het tweede voertuig van UAZ onderweg af.
Toen hij een foto van de kapotte versnellingspook op zijn Telegram-kanaal plaatste, hekelde Rogozin de kwaliteit van de auto's.
“De oorlog is aan de gang en jullie sturen producten met gebreken naar het front. Schande!”, schreef hij.
Afgelopen donderdag zei Rogozin dat BARS-Sarmat, een vrijwillige militaire organisatie die hij heeft opgericht onder Russische reservisten, een samenwerkingsovereenkomst zou tekenen met het management van UAZ om de “controle op de vereiste kwaliteit” van voertuigen die naar het front worden gestuurd, te verbeteren.
Sollers bevestigde tegenover Gazeta.RU dat het bedrijf in gesprek is met Rogozin en BARS-Sarmat. Het merk UAZ is gespecialiseerd in terreinwagens, waaronder de militaire transportwagen UAZ-469 en commerciële SUV's die vaak door Russische troepen worden gebruikt.
Sollers had tot oktober 2022 een gemeenschappelijke fabriek met Ford in Moskou. Het Amerikaanse bedrijf trok zich echter terug onder druk van westerse sancties.
In november 2022 trok ook Mazda zich terug uit een joint venture in Vladivostok met Sollers. De Japanse autofabrikant verkocht zijn belang voor één euro en behield het recht om het over drie jaar voor dezelfde prijs terug te kopen.
De recente klachten van Sollers over de westerse sancties staan in contrast tot verklaringen uit 2023. Destijds verklaarde het bedrijf tegenover Russische media geen significante impact te verwachten van sancties, omdat het zijn toeleveringsketen al had geherstructureerd.